Belgian Saxophonist
Jeroen Vanbever
Jeroen is een gedreven, Belgische saxofonist die zich even goed voelt op een klassiek podium als in een jazzclub. Hij weet binnen elke setting zijn muzikale verhaal te vertellen, met sterke melodieën en diepe emoties als speerpunt. Dit maakt van hem een unieke saxofonist met een persoonlijke stem.
Naast zijn freelance activiteiten bij o.a. het Nationaal Orkest van België, Brussels Philharmonic Orchestra en Circus Ronaldo, gaat hij vooral op zoek naar vernieuwende concepten en verrassende samensmeltingen tussen klassiek, jazz, pop/rock en folkmuziek. Zo werkte hij samen met componist Jeroen D’hoe en pianist Bart Van Caenegem (Gwen Cresens Quartet & de Frivole Framboos) aan een crossover project voor het 17e Wereldsaxofooncongres te Straatsburg.
Met zijn Núna Ensemble stelt hij een uniek kwintet met saxofoon en strijkkwartet voor. MetDuo Vanbever-Heytens diept hij dan weer het intieme samenspel tussen saxofoon en piano uit. In Jeroens soloproject VIBRANT, creëert hij inspirerende, muzikale verhalen met zijn saxofoon, loopstation, effectpedalen en visuals van o.a. Sammy Slabbinck.
Naast zijn praktijk als professioneel musicus is Jeroen een gepassioneerde pedagoog en deelt hij zijn kennis en ervaring als saxofonist met jong en oud. Jeroen is als docent verbonden aan LUCA School of Arts, Campus Lemmens en aan GO! Academie Willebroek.
Als International Yanagisawa Artist, Vandoren Artist en KeyLeaves Artist, speelt Jeroen op Yanagisawa saxofoons, Vandoren mondstukken en rieten en maakt hij gebruik van KeyLeaves accesoires.
Toutes Mes Félicitations, Monsieur Jeroen Vanbever pour votre interprétatie du Concerto de mon Père, Henri Tomasi!
– Claude Tomasi, Fils d’Henri Tomasi
I worked with Jeroen Vanbever recently and found him to be a talented instrumentalist, a chamber musician who listens well, and a young artist with innovative programming ideas. He is a dedicated, thoughtful musician who works very hard at his craft, and collaborates very effectively with other musicians. A young artist to watch, I wish him every success in his career.
– Kyle Horch, saxophone professor, Royal College of Music, London
Belangrijkste premières
5 mei 2014:Europese première van Piet Swerts’ Hat City Sonata voor altsaxofoon en piano in de concertzaal van LUCA School of Arts, Campus Lemmens in Leuven, met pianist Filip Martens.
11 juli 2015: Wereldpremière van Jeroen D’hoe’s Ella’s Blues voor tenorsaxofoon en piano op het 17e Wereld saxofooncongres in Strasbourg, Frankrijk, samen met pianist Bart Van Caenegem.
12 juli 2018:Wereldpremière van Jeroen’s eigen compositie VIBRANT, voor baritonsax, loopstation en visuals op het 18eWereld saxofooncongres in Zagreb, Kroatië.
Totaal aantal premières
13 juli 2018: Wereldpremière van Andreas Moulins’ One More Time voor tenorsaxofoon en strijkkwartet, op het 18e Wereld saxofooncongres in Zagreb, Kroatië,in samenwerking met Zerkalo Quartet.
1 februari 2020: Europese première van David Maslanka’s Heaven to Clear When Day Did Close voor tenorsaxofoon en strijkkwartet in Theater M, Mechelen, met het Núna Ensemble.
20 februari 2022: Wereldpremière van Lennert Baert’s ‘What Role Am I To Play?’ voor tenorsaxofoon en strijkkwartet in het Hollands College in Leuven, met het Núna Ensemble.
Jeroen Vanbever, die de première van mijn compositie “Ella’s Blues” speelde, is een geweldige, toegewijde performer met een natuurlijke en open-minded benadering van klassiek, jazz en crossover. Zijn veelzijdigheid als muzikant is ongetwijfeld zijn grootste sterkte.
– Jeroen D’hoe, Composer
Among his virtues, I would highlight his flexibility and artistic sensitivity, combined with a very high technical knowledge of the instrument. As I have seen him on several occasions, playing both classical and contemporary music, as well as a slightly more alternative, a bit jazzy, repertoire and even interpreting his own compositions with saxophone and electronics, thus demonstrating his commitment to the present time and his concern to seek new forms of expression. All this together with a great capacity of work, always demonstrating a perfect attitude, make Jeroen an excellent professional of whom I have no doubts about his positive and interesting proposals to the world of the saxophone of the future.